Wat is Facebook ? Hoe kan ik het gebruiken als persoon en als zaakvoerder ?

Facebook is nu ondertussen wel bij de meeste mensen gekend, al is het maar van horen zeggen, maar de vraag die ik het meeste gesteld krijg van familie en vrienden is : Waarvoor DIENT het nu eigenlijk ?

Een variant daarop is ook : hoe kan ik Facebook gebruiken voor mijn zaak en/of mijn website te promoten ?

Facebook gebruiken als persoon

De meeste van mijn (oudere én jongere) kennissen begrijpen niet waarvoor ze Facebook kunnen gebruiken. Ze komen bij mij staan op een familie reunie en bekijken me met een meewarige blik en dan komen de opmerkingen : Die facebook trekt toch op niets.. Je moet daar maar op een soort muur gaan schrijven, en iedereen die je kent ziet dat, en ‘so what’ ? Daar is toch geen knijt aan ? Wat vind jij daar nu zo tof aan ? Ik heb het 3 minuten geprobeerd en ik versta het niet…

Dan probeer ik dat uit te leggen, en meestal komt dat neer op een variant van het volgende…

Facebook gebruik je niet “alleen”. Het is niet door een account aan te maken en 3 minuten te proberen dat je gaat ervaren wat het is.  Het begint eingenlijk maar pas op het moment dat je een aantal vrienden gaat zoeken en hen vraagt om je ‘facebook’ vriend te worden. Vanaf dan wordt het interessant… zij zien wat jij zegt en jij ziet wat zij zeggen !

Facebook kan dus dienen ter persoonlijke verrijking:

  • om je vrienden online terug te vinden
  • ook diegene die je lang geleden uit het oog verloren had (schoolvrienden)
  • om snelle uitwisselingen te doen van kleine weetjes met die vrienden
  • als uitlaatklep voor je emoties
  • om foto’s met anderen te delen die te ver weg wonen om ze zelf te komen zien
  • om je voorkeuren uit te spreken (zware fan van Nutella ? Volg de pagina die exclusief over Nutella spreekt)
  • en natuurlijk ook om spelletjes te spelen (Mafia Wars, FarmVille, etc)

Zie het als de nieuwe variant van wat er vroeger in de buurt gebeurde voor dat er tv was: mensen zaten op de stoep of deden een wandeling en spraken met elkaar. Soms haalden ze de kaarten boven en sloegen ze aan het wiezen.

Facebook is de vervanging van het bovenstaande, maar dan online, want Facebook maakt het je gemakkelijk om updates over je vrienden te krijgen zonder ze te moeten gaan opzoeken. Wat hebben ze gedaan ? Waar zijn ze mee bezig ? En met één klik kan je laten blijken dat je het leuk vind wat ze aan het doen zijn, of commentaar geven op hun activiteiten.

Het is verbazingwekkend verslavend om zo je vrienden te volgen – op het stalken af… Daarom raad ik ook aan om zelf af en toe eens iets te schrijven, zo krijg je ook eens feedback en blijf je niet aan de kant zitten. En iemand die aan de kant blijft zitten valt af…

Het schept een gemeenschaps gevoel, een verbondenheid tussen verschillende personen met gelijkaardige strekkingen. Maak je iemand te vriend en vind je zijn opmerkingen niet leuk, zwier hem of haar dan van je vriendenlijstje, opgelost.

Je kan ook bepalen wie wat ziet – zo kan je je vrienden opdelen in lijsten – persoonlijke vrienden, collega’s van het werk, kennissen, etc. En zo kan je dus meer laten zien aan je vrienden dan aan collega’s van het werk, kan je ervoor zorgen dat je profiel en je foto’s alleen maar door vrienden kunnen bekeken worden en niemand anders, kan je spelletjes updates blokkeren – via je account instellingen kan je tal van opties wijzigen.

Facebook gebruiken voor je zaak of website

Door een aanwezigheid aan te maken op Facebook (FB) kan je ervoor zorgen dat

  • je bedrijf naambekendheid krijgt
  • mensen ‘fan’ van je kunnen worden
  • je enquetes kan uitvoeren onder je fans
  • berichten en promoties kan opzetten
  • je kan doorlinken naar je website

Zo kan je een bericht op je FB pagina plaatsen iedere keer dat je je bedrijf – blog aanpast, of als je een nieuw product lanceert of een marketing evenement hebt.

Je kan een profiel op Facebook op 2 verschillende manieren opzetten:

  • een fan pagina aanmaken over je business of een bepaald product dat je in de kijker wil zetten
  • een group opzetten over een gezamenlijke interesse

Een group is meer bedoeld voor een overkoepelende interesse, een passie die je wil delen met anderen. Ze is minder business gericht. Een fan pagina daarentegen is voor een product of een bedrijf.

Merk op dat sommigen aanraden dat het beter is om eerst een persoonlijke account aan te maken, en dan daarnaast nog een business account en anderen dan weer net niet. En dat het niet altijd evident is om je weg erin terug te vinden, vind je ook als je even googled.

Maar het is zeker het proberen en het ontdekken waard. Toch nog een opmerking: wil je zo een Facebook pagina opzetten, wees er dan ook zeker van dat

  • je doelgroep va klanten daar wel aanwezig is
  • je ook wel de opvolging van de vragen en opmerkingen wil doen die er ongetwijfeld zullen komen

Alvast nog wat leesmateriaal:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *