Hoe hou ik de concurrentie (en mezelf) in de gaten op het web ?

Stel je voor : je hebt een tof bedrijfje, je verkoopt aardig, maar opeens daalt de verkoop. Klanten haken af. Je vraagt je af waarom, er is niets veranderd aan je formule. Eindelijk vertelt een klant je dat hij een slechte recensie over je bedrijf gelezen heeft op een blog. Een blog waar je nog nooit van gehoord hebt… en daar sta je dan.

Je kan nog wel reageren, maar je hebt wel al een verlies geleden.

Hoe wordt je van zoiets *direct* verwittigd ? Hoe weet je  wat er over je gezegd wordt op het internet ? En hoe kan je weten wat de concurrentie aan het doen is ?

Via Google Alerts kan je al een aardig inzicht krijgen in wat er reilt en zeilt in het internet.

 

Het gebruik ervan is de eenvoud zelve:

  • voer een keyword in dat je wil naar laten zoeken (zoals je in Google een keyword zou invoeren) bvb de naam van je bedrijf
  • kies welke filter je wil gebruiken alles, of filter op nieuws, blogs, …
  • geef je email adres op en met welke frequentie je wenst verwittigd te worden
  • gedaan !

Je krijgt nu op het door jouw gekozen tijdstip een mailtje dat inzicht geeft over wat er op  blogs, nieuwssites en meer word geschreven over deze zoekterm. Ideaal om dagelijks snel door te nemen en op de hoogte blijven van wat er op het internet over deze zoektermen wordt geschreven. En je kan tot 1000 dergelijke zoektermen / emails gaan !

Een conditie is wel dat je een Google email account hebt aangemaakt, anders kan je dit niet beheren!

3 gedachten over “Hoe hou ik de concurrentie (en mezelf) in de gaten op het web ?”

  1. Het probleem is, je kan er weinig tegen doen.

    Je kan vragen aan die webmaster om het aan te passen of te verwijderen, maar als die niet wil meewerken, dan stopt het meestal.

    Procederen is niet altijd goedkoop in België.

    Langs de andere kant, een beetje relativeren moet je ook wel kunnen. Zeker als het van een obscure weblog komt.

    Wat je ook doet of zegt, er zal altijd iemand wel tegen zijn. Het is een signaal dat je aan het groeien bent. Over een nobody ligt niemand wakker, die krijgt geen “bad press”. 🙂

  2. Mischien kan dergelijke service (en er zijn er nog andere, maar deze is wel de simpelste vind ik) helpen om sneller te reageren en om dingen recht te zetten.

    Als het puur je zwart maken is, kan je niet veel doen. In andere gevallen (iemand die klaagt over een product van je of een probleem ondervond) kan je bijvoorbeeld een comment achterlaten op die blog waarbij je aandringt dat men je contacteert om het probleem op te lossen tot ieders tevredenheid.

    Ik geloof in het ‘tonen van je gezicht’ dat je er bent voor je klant om hem te helpen…

  3. Ja dat wel. Als dat een ‘echt’ probleem is, kan het zeker geen kwaad om de confrontatie aan te gaan, te luisteren en het probleem op te lossen.

    Tegen echt ongefundeerde zwartmakerij kan je niet veel tegen doen, tenzij negeren. De meeste mensen zien ook wel aan de toon en de hevigheid wat “echt” en “nep” kritiek is. Meestal straalt het meer negatief af op de boodschapper dan op degene die hij zit zwart te maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *