Facebook is goed voor bijna 70% van het sociale media gebeuren in de EU

Net nog een statistiekje van Comscore Europe doorgelezen : het komt erop neer dat volgens hun bevindingen (metingen genomen in October 2011) dat Sociale Media in een of andere vorm (Twitter, Facebook, whatnot) 90% van de internetgebruikers in de EU kon bereiken.

Zie grafiekje hieronder – De 5 grootste EU landen worden ook getoond in het grafiekje, BelgiĆ« jammer genoeg niet.

 

EU5-Smartphone-Penetration

Dus 9 van de 10 internet gebruikers in de EU hebben contact met Sociale Media (“contact hebben” wil nog niet zeggen dat ze het intensief gebruiken, maar bon, het is toch een bijzonder impressionant cijfer!).

Het percentage van Facebook in dat sociale media gebeuren is 68.4 % oftewel : Facebook heeft het leeuweaandeel van de social media bij zich genomen. Bijna 70% van sociale media is via Facebook.

Dat betekent dat er normaliter een hoop van je klanten en contacten op Facebook zitten en daar bereikbaar zijn voor je: je kan ze vragen stellen, prijzen laten winnen, klachten ontvangen (als je ze maar ook beantwoord!) en aan “klantenbinding” doen.

Als je twijfelt tussen een website en een facebook pagina, dan wordt de keuze vandaag moeilijker / gemakkelijker. Als je gewoon in contact wil blijven met je klanten, gebruik dan sociale media en maak simpelweg een facebook pagina aan, zonder meer.

Als je naast het promoten van je naam en brand ook nog extra info wil geven (ik denk aan manuals op de site, support via de site, interactieve dingen) dan zou ik daarnaast ook nog een website overwegen. Maar voor bvb iemand die zwemles geeft en een manier zoekt om

Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de site van de Halse Bibliotheek waar je ook je reservaties kan verlengen of in hun catalogus en nieuwe aanwinsten kan gaan snuffelen. Voor dergelijke dingen heb je wel degelijk een goede website nodig.

Daarnaast hebben ze ook nog een facebook pagina waar ze meer persoonlijk het reilen en zeilen in ‘onze’ bibliotheek tegen het licht houden. De content wordt regelmatig ververst !

Maar het is zeker niet meer zo dat iedere kleine ondernemen opeens een website nodig heeft. Een facebook pagina volstaat soms al meer dan voldoende !

Maak van je klant een fan !

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *