Wat doen mensen met een smartphone in uw ‘echte’ winkel ?

Interessant artikel van Comscore waarin een lijstje werd gemaakt van wat mensen doen met hun smartphone (je weet wel met die always-on connectie met het internet tegenwoordig) :

 

42% gebruikt zijn smartphone om een foto te nemen van het product waarin ze geinteresseerd in zijn. Dat is bijna de helft !!! Als ze zijn zoals ik, doen ze dat :

  • omdat ze interesse hebben in het product in kwestie maar nog niet de ‘goesting’ om dit nu aan te kopen
  • omdat ze de prijs te duur vinden en later online of in een andere winkel gaan checken of dit niet ergens goedkoper te vinden is (17,7% compared product prices, zie hierboven)

Je zou kunnen denken dat dit eigenlijk “stelen” is van je winkel, eerst komen kijken en dan ergens anders gaan hetzelfde product aan te kopen, maar ik denk dat we moeten aanvaarden dat de consument ondertussen slim genoeg is geworden om dit te (blijven) doen en dat het beter is om dit op een andere manier te vragen :

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we dit positief ombuigen ? Hier een paar ideeën :

  1. Door er voor de klant te zijn met uitstekende service en informatie over het product. Je prijs kan gerust wat duurder zijn, maar als je de klant kan overtuigen van je kennis en ervaring met deze producten, heb je meer kans dat deze de aankoop bij jouw doet.
  2. Door de prijs aantrekkelijker te maken, al dan niet enkel voor de mensen die aan dergelijke praktijken doen (maar hoe herken je die ? En ondertussen zijn het er al bijna de helft die dit doen).

Bijna 37% belt of smst zijn vrienden of familie over dit product.

  • Ofwel om meer informatie te krijgen over het product
  • Ofwel om ze het product aan te raden (“hey ! zocht jij niet x ? staat hier voor mijn neus ! kost maar…”)

De smartphone people kunnen dus langs één kant misschien wel ergens anders gaan shoppen, maar langs de andere kant brengen ze ook wel klanten aan, net omdat ze beter geconnecteerd zijn met andere mensen en/of sneller handelen.

Zeker iets om over na te denken, deze grafiek.

[Het is UK-data maar je kan volgens mij gerust vergelijkingen trekken met de BE/NL activiteiten hier]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *