Analyse van “2013 Digital Publishing Report : Retail Apps & Buying Habits” (Adobe)

Net een geweldig interessante slideshow/rapport gezien van Adobe over het aankoop gedrag van smartphone en tablets gebruikers. Hier volgt een korte analyse. Naast de voor de hand liggende resultaten komen er ook andere interessante zaken naar boven, zoals het belang van email in een mobiele omgeving.

De studie werd gedaan over zo’n 1000 personen in nov/dec 2012 in de US, dus je kan het niet echt 2013 noemen tenzij dat dit je verwachtingen zijn voor het gedrag in 2013 🙂

Een aantal dingen die me opvielen in de presentatie (je kan de ganse presentatie hier downloaden – registratie vereist) :

*Tablet eigenaars shoppen meer dan smartphone eigenaars*

tablet-shoppers-940x350
Conclusie hieruit is dat tablet eigenaars (44%) 2 keer meer shoppen dan smartphone eigenaars (20%) – kan ik best begrijpen, op een tablet heb je meer overzicht en kan je ook gemakkelijker shoppen. En als je thuis in de zetel zit zal je sneller een tablet gebruiken om iets aan te kopen dan je pc op te starten.
Bijkomende conclusie : Alle twee gebruiken ze hun tablet/smartphone het meest om hun email te lezen (72% / 79 %) : voor mij een aanduiding dat meer en meer mensen hun mail eerst lezen (of zelfs enkel lezen) op hun device dat ze met zich mee hebben, en niet zozeer meer op de desktop. Dat heeft als impact dat *als je een email naar mensen stuurt* je er voor moet zorgen dat deze email ook goed leesbaar is op een mobile device.

*Meer mensen gaan dingen kopen via hun tablet*

Tablet gebruikers die shoppen op hun tablet verwachten ook dat ze in 2013 dingen via hun tablet gaan kopen, gebruik makend van een app (60%) OF een browser (69%).

*Een app download je omdat je het bedrijf al kent, niet omgekeerd*

brand-before-app-1024x587

Het belangrijkste hier vind ik het feit dat men een app download net *omdat* men de “brand” al kent (70% tablet / 68% smartphone). Je leert dus niet de bank kennen door zijn geweldig goede online banking app maar omdat het je bank is, of omdat je een bepaalde winkel/shop al kent. In slide 7 geeft men trouwens aan dat 53% zijn opinies over apps live doorgeeft, slechts 21% via Facebook en 19% via email aan zijn vrienden.

*Vrienden hebben veel invloed om je iets online te doen kopen, maar email is een tweede beste manier*

De invloed van je vrienden is groot om iets te kopen (70 à 80 %) maar wat mij het meest verbaast is het feit dat emails van bedrijven ook een grote impact hebben (60 à 70%), net *boven* de online ads. Email dringt dus meer door dan online banner ads : nog een reden om te zorgen dat je email zo goed mogelijk overkomt. Zowel voor smartphone als voor tablet gebruikers komt de invloed van facebook pas na daarna !

*De prioriteiten van Tablet eigenaars en Smartphones liggen anders*
Beiden willen via shopping apps geld besparen (coupons, verwittiging van tijdelijke kortingen), maar de Smartphone eigenaars gebruiken vooral de apps om de fysische winkels te vinden (60%) terwijl de tablet eigenaren ook graag de beelden en slideshows bekijken van de producten in verschillende opstellingen. Beiden kopen liever via een app dan via een browser.

Van een aantal van deze dingen kan je zeggen ‘das toch evident’, maar ik vind dat dergelijke cijfers toch je”buikgevoel” kunnen bevestigen. Meer mensen lezen hun email, surfen en browsen op hun smartphone en/of tablet. De impact van een goede commerciële email is nog steeds groot.

Eindconclusie

Je kan er dus maar beter voor zorgen dat je emails goed leesbaar zijn op een smartphone of tablet. En vergeet niet het transactionele gedeelte – een tablet eigenaar is meer geneigd om aankopen te doen. De meeste tablet eigenaars die ik ken (mezelf erbij gerekend) zijn vaak tv aan het zien als ze iets interessant zien dat ze dan snel gaan opzoeken op de tablet (=second screen). Voor mij lijkt het dat je daar als bedrijf ook kans maakt op een impuls aankoop als je daar aanwezig kan zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *