Belgische KMO’s hechten weinig belang aan websites

Datanews schrijft dat Belgische KMO’s te weinig belang hechten aan hun aanwezigheid online, komend van een studie van goudengids.be.

Er werden 700 kmo’s onderzocht. Wat mij het meeste opviel is de verdeling per regio van wie van de kmo’s een website heeft :

  • KMO’s in Vlaanderen hebben voor 90% een website
  • In Wallonië hebben de kmo’s slechts voor 55% een website – zeer vreemd !
  • Brussel : 79%, er ergens tussen in

Ze gaan ook verder in op het feit dat slechts 1 op 8 bedrijven ook nog een e-commerce website heeft !

Met deze cijfers hoeft het niet te verbazen dat websites aangepast voor mobiele toestellen zoals smartphones en tablets nog minder dun gezaaid zijn. En nochtans zijn de financiële transacties via deze toestellen zo goed als verdubbeld in een jaar tijd…

Meer en meer wordt er gesurft via mobile browsers

Interessante statistiek van Semetis met betrekking tot mobile browsing.

2013-09-28-02.46.36-pm

Conclusie : meer en meer surfen wordt gedaan op tablets en phones (het merendeel op tablets). Dat maakt het belang van websites die zich aanpassen naar de resolutie van de tablets / phones alleen maar meer belangrijk.

Responsive Web Design (RWD) is het nieuwe buzzword !

Nieuwe ontwikkeling gedaan : visitekaartje voor de kartonfabriek Henri Goossens

screen-capture-2-585x400

Een nieuwe website gemaakt voor de Henri Goossens kartonfabriek. Deze website dient als visitekaartje op het internet zodat klanten die hen zoeken hen sneller kunnen localiseren en contacteren.

Deze html5 site is volledig responsive, en toont zich dus ook correct in eender welke mobile browser.

In de design werd vooral gewerkt met afgeronde hoeken via CSS3 die alle huidige browsers kunnen tonen. IE7 toont deze site nog ‘hoekig’.

Klanten kunnen zowel via de email link hen contacteren (voor diegenen die een lokale email client geinstalleerd hebben) als via het contact fomulier waar ze een boodschap kunnen nalaten via een modal dialog box die te voorschijn.

Gemaakt met bootstrap, jquery, en php voor de verwerking van het contactformulier.

FR en NL pagina’s zijn voorzien.

Cartonnerie.be linkt naar dezelfde hosting account, maar geeft de franstalige content weer via htaccess rewrite rules.

Analyse van “2013 Digital Publishing Report : Retail Apps & Buying Habits” (Adobe)

Net een geweldig interessante slideshow/rapport gezien van Adobe over het aankoop gedrag van smartphone en tablets gebruikers. Hier volgt een korte analyse. Naast de voor de hand liggende resultaten komen er ook andere interessante zaken naar boven, zoals het belang van email in een mobiele omgeving.

De studie werd gedaan over zo’n 1000 personen in nov/dec 2012 in de US, dus je kan het niet echt 2013 noemen tenzij dat dit je verwachtingen zijn voor het gedrag in 2013 🙂

Een aantal dingen die me opvielen in de presentatie (je kan de ganse presentatie hier downloaden – registratie vereist) :

*Tablet eigenaars shoppen meer dan smartphone eigenaars*

tablet-shoppers-940x350
Conclusie hieruit is dat tablet eigenaars (44%) 2 keer meer shoppen dan smartphone eigenaars (20%) – kan ik best begrijpen, op een tablet heb je meer overzicht en kan je ook gemakkelijker shoppen. En als je thuis in de zetel zit zal je sneller een tablet gebruiken om iets aan te kopen dan je pc op te starten.
Bijkomende conclusie : Alle twee gebruiken ze hun tablet/smartphone het meest om hun email te lezen (72% / 79 %) : voor mij een aanduiding dat meer en meer mensen hun mail eerst lezen (of zelfs enkel lezen) op hun device dat ze met zich mee hebben, en niet zozeer meer op de desktop. Dat heeft als impact dat *als je een email naar mensen stuurt* je er voor moet zorgen dat deze email ook goed leesbaar is op een mobile device.

*Meer mensen gaan dingen kopen via hun tablet*

Tablet gebruikers die shoppen op hun tablet verwachten ook dat ze in 2013 dingen via hun tablet gaan kopen, gebruik makend van een app (60%) OF een browser (69%).

*Een app download je omdat je het bedrijf al kent, niet omgekeerd*

brand-before-app-1024x587

Het belangrijkste hier vind ik het feit dat men een app download net *omdat* men de “brand” al kent (70% tablet / 68% smartphone). Je leert dus niet de bank kennen door zijn geweldig goede online banking app maar omdat het je bank is, of omdat je een bepaalde winkel/shop al kent. In slide 7 geeft men trouwens aan dat 53% zijn opinies over apps live doorgeeft, slechts 21% via Facebook en 19% via email aan zijn vrienden.

*Vrienden hebben veel invloed om je iets online te doen kopen, maar email is een tweede beste manier*

De invloed van je vrienden is groot om iets te kopen (70 à 80 %) maar wat mij het meest verbaast is het feit dat emails van bedrijven ook een grote impact hebben (60 à 70%), net *boven* de online ads. Email dringt dus meer door dan online banner ads : nog een reden om te zorgen dat je email zo goed mogelijk overkomt. Zowel voor smartphone als voor tablet gebruikers komt de invloed van facebook pas na daarna !

*De prioriteiten van Tablet eigenaars en Smartphones liggen anders*
Beiden willen via shopping apps geld besparen (coupons, verwittiging van tijdelijke kortingen), maar de Smartphone eigenaars gebruiken vooral de apps om de fysische winkels te vinden (60%) terwijl de tablet eigenaren ook graag de beelden en slideshows bekijken van de producten in verschillende opstellingen. Beiden kopen liever via een app dan via een browser.

Van een aantal van deze dingen kan je zeggen ‘das toch evident’, maar ik vind dat dergelijke cijfers toch je”buikgevoel” kunnen bevestigen. Meer mensen lezen hun email, surfen en browsen op hun smartphone en/of tablet. De impact van een goede commerciële email is nog steeds groot.

Eindconclusie

Je kan er dus maar beter voor zorgen dat je emails goed leesbaar zijn op een smartphone of tablet. En vergeet niet het transactionele gedeelte – een tablet eigenaar is meer geneigd om aankopen te doen. De meeste tablet eigenaars die ik ken (mezelf erbij gerekend) zijn vaak tv aan het zien als ze iets interessant zien dat ze dan snel gaan opzoeken op de tablet (=second screen). Voor mij lijkt het dat je daar als bedrijf ook kans maakt op een impuls aankoop als je daar aanwezig kan zijn.

Fun Project : Scholen in Vlaanderen visueel voorstellen

Ik heb 2 zonen die nog naar school gaan, dus ik ben wel geïnteresseerd in onze scholen in Vlaanderen en welke soorten scholen er zijn. Op Onderwijs Vlaanderen vond ik een adreslijst van alle basisscholen in Vlaanderen, zowel kleuterschool als lagere scholen. En ik vond het wel leuk om daar eens mee te gaan spelen en dat visueel proberen voor te stellen.

Dus heb ik alle basisscholen hun adresinformatie gedownload in een csv bestand (3595 lijnen !). Vervolgens heb ik deze via “base“, een sqlite editor voor Mac, in een sqlite database omgezet. Aan deze database heb ik vervolgens de velden latitude en longitude toegevoegd.

Met behulp van de python library geopy heb ik dan een klein geocoding python script geschreven dat via Google API de adressen omzet in “latitude” en “longitude” coordinaten en deze dan bijschrijft in de database (dat duurt wel even…). En nadien heb ik met behulp van pygmaps deze map coordinaten in een lokale googlemap html file weggeschreven.

En dat geeft dan dit resultaat :

scholen-in-vlaanderen-585x358

Je kan doorklikken op bovenstaande om naar de volledige google map (1,2 MB!) te gaan en daar kan je zoomen tot op straatniveau. Als je hovert over een schoolpunt krijg je de schoolnaam te zien. Rode punten zijn hoofdvestigingen, groene punten zijn bijvestingen van een hoofdschool.

Zo op het eerste zicht hierboven lijkt het dat ons Vlaanderen land overvol zit met scholen, maar gezien het aantal mensen dat ieder jaar toeneemt om te kamperen voor schoolpoort, kan dat niet waar zijn 🙂

Als je zoomt wordt het allemaal wat overzichtelijker.

Smartphones groeien in populariteit in Europa.

Smartphones hebben al méér dan de helft van de markt veroverd in Europa

Comscore heeft weeral een leuke analyse online gegooid – het gemiddelde van de SmartPhone penetratie in de EU5 landen is 57 %.

Weliswaar worden enkel de 5 grootste EU landen onderzocht, maar hier zijn ook voor België leuke dingen uit te halen.

In de ons omringende buurlanden (Frankrijk, Duitsland, Engeland) groeide de Smartphone markt tijdens het voorbije jaar met maar liefst 30 % ! Sinds December 2012 hebben de EU5 landen (zie image) de grens van de 50% overschreden.

EU5-Smartphone-Penetration

Waarom staat dit op de blog van een website maker ? Omdat dit impact heeft op bestaande websites : Smartphones worden meer en meer gebruikt om te surfen, dat zie ik ook in mijn Google Analytics. Op een populair bezochte website die ik maakte is ondertussen al 15% van de traffiek afkomstig van Tablets en Smartphones (eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat de Apple iPad primeert boven de Smarthphones).

Dat betekent dat dus je een website moet hebben die OOK werkt op een smartphone én daarvoor aangepast is. Dat betekent goed nadenken over welke functionaliteit dat je wil aanbieden, en dat betekent zeker en vast dat je liefst geen flash meer gebruikt *tenzij* je een alternatief kunt aanbieden in html5.

En laat ik nu net websites maken die een “responsive design” kunnen hebben én dus ook op Smartphones kunnen gezien worden 🙂

Een website om uw 2de residentie te verhuren ?

Ik ben specialist in het opzetten van één-pagina websites die een goed overzicht geven van wat u aanbiedt.

  • Alle foto’s op 1 pagina in een slider
  • Een beschikbaarheidskalender die je kan updaten via je Google Agenda
  • Geoptimaliseerd voor de Google Zoekmachine
  • Desgewenst met integratie van Google+ Albums en/of CMS
  • Geen flash, puur html5 dus ook voor mobiele toestellen !

Een voorbeeld :

2013-03-07-09.13.13-pm

Een overzicht van dergelijke sites vind u ondermeer op mijn portfolio overzicht op de homepagina.

Voor meer info kan u mij altijd contacteren via email

De Derde Gebruiker

Net een interessant artikel mbt User Experience (UX) gelezen over de derde gebruiker : de derde gebruiker is de koper van de software (als ik de vergelijking doortrek : de website) en niet alleen de gebruiker van de software.

User experience begint meestal te testen wanneer een gebruiker een software heeft gekocht, of een website heeft bezocht.

Het artikel is geschreven door Bruce Tognazzini, een Human-Computer-Interface guru die jaren bij Apple gewerkt heeft, dus de waarde van zijn tekst weegt wel door.

In zijn artikel stelt hij dat Apple vooral focust op de klant, ttz de aankoper. Alles moet er perfect uitzien, je moet als aankoper het gedacht krijgen : dit is waarlijk de perfecte ervaring die ik hier ga hebben als ik dit apparaat / deze software aankoop.

Zo heeft Apple onder andere de scrollbar verwijderd, en alles in de User Experience eigenlijk “gedownsized” totdat de eerste gebruikers ervaring perfect is – of althans die dat de aankoper denk te hebben. Niet te veel keuzes, scrollbars zijn lelijke dingen, de dock vanonder kan enkel applicaties bevatten, de “finder” file explorer laat je niet meer toe om te sorteren door op een veld te klikken, etc).

Als je als aankoper dan een iPhone of iPad of iMac test, dan werkt inderdaad alles naar behoren, en het lijkt allemaal simpel. En dat is het ook ! Als beginnende gebruiker levert dit je heel wat voordelen op, maar het limiteert de keuzes die een meer ervaren gebruiken wil/moet maken.

Niet alles moet er simpel uitzien, soms heb je echt wel scrollbars nodig, die je gemakkelijk kan terugvinden, of wil je je finder window sorteren zodat het de files op datum ipv op naam sorteert door gewoon op datum te klikken.

Trek ik dat door naar websites maken, dan lijkt het mij duidelijk dat hier ook een les uit kan getrokken worden :

Een website design moet aantrekkelijk zijn voor de koper van de website, (diegene die hem bestelt) maar moet, nog belangrijker, nog meer aantrekkelijker zijn voor de gebruiker van de website (en efficiënt, anders is deze klant weg naar een andere site waar dit wel efficiënter kan).

Er zijn dus eigenlijk 2 kopers : U die de website bestelt, en de klant die hem vervolgens gebruikt. Beiden moeten tevreden zijn…

Wanneer verloopt mijn internet domein naam ?

Ik keek net even naar de statistieken van deze website en zag dat iemand de zoekterm “wanneer verloopt mijn be domeinnaam” had ingegeven.

Daar gaan we even op antwoorden hoe dat je dat kan vinden – ik ga er van gemakshalve van uit dat je een gewone .be domeinnaam hebt en dat je deze voor een jaar hebt gereserveerd.

De snelste manier is om naar DNS.BE te gaan, de site die de belgische domeinnamen beheert. Daar kan je een vakje vinden (op dit moment rechtsboven) waar de titel WHOIS over staat. Vul daar je domeinnaam in die eindigt op .be (voor andere sites dan .be werkt dit niet) en dan op het groene knopje. Dan zie je altijd wel eerst een ganse tekst die je zegt wat je met de informatie mag doen, en dan kan je verder gaan en krijg je de informatie die je nodig hebt.

Vroeger had ik je gewoon gewezen op de  info die naast EXPIRATION staat : dit is de actuele verloop datum van het domein.

Helaas is dit veld in de voorbije jaren niet voor alle domeinnamen nog ingevuld, en tegenwoordig toont dns.be dit bijna niet meer. Je kan alsnog wel info vinden die bij het veld REGISTRATIE staat. Deze is namelijk de datum dat de registratie werd gedaan. Zo heb je de datum van eerste registratie.

Domeinnamen zijn altijd geldig voor 1 of meerdere jaren, dus als er staat 3 maart 2010, dan is er veel kans toe dat de expiry date voor je domein naam op 3 maart 2013 zal zijn (of welk het jaar het ook is als je dit leest).

Bezit je de domeinnaam, dan kan je meer info aanvragen bij dns.be – zie onderaan het formulier waar er staat : Opvragen attest WHOIS-registratiegegevens (dit is uitgegrijsd, maar je kan er wel met de muis over gaan om het activeren).

WHOIS is eigenlijk een unix commando dat via een bepaald protocol bij de DNS database gegevens gaat ophalen over wie dat er achter een domeinnaam zit.

PRO TIP : heb je een mac, dan kan je nog steeds zelf dit commando gebruiken. Ga in een terminal (aka “DOS Prompt”) en type in “WHOIS dataconnect.be” om bvb de informatie over mijn site te zien !

Tot slot nog een andere (engelstalige) domein zoek machine die je verder kan helpen, ook voor andere domeinnamen dan diegene die eindigen op .be : DomainTools

PulseCMS onder de loep

Recent werd mij gevraagd om een statische site meer editeerbaar te maken. Ik heb hiervoor PULSECMS gebruikt, een php plugin die je toelaat om in een statische site een aantal elementen te gaan definiëren, en deze zo te configureren dat een klant deze eenvoudigweg kan openen en bijwerken.

Deze CMS kan eigenlijk op 2 manieren werken : ofwel begin je ermee te werken, en werk je de ganse site uit op basis van de bijgeleverde templates (of schrijf je deze zelf) ofwel installeer je de cms, en editeer je bestaande paginas. Je roept dan de cms pas op voor bepaalde gedeeltes van de paginas, en in de backend kan je dan het block kiezen dat je wenst te bewerken.

De ‘inplanting’ in een bestaande site is zonder problemen verlopen, deze plugin is zeker de moeite waard !